środa, 17 czerwca 2015

Kiedy wypada najkrótsza noc w roku i najdłuższy dzień?

W ramach przypomnienia. Najkrótsza noc w roku wypada w 2015 roku 21-ego czerwca. 

Noc Świętojańska/Kupały lub Wigilia św. Jana obchodzona jest w nocy z 23 na 24 czerwca i oryginalnie było próbą zasymilowania przez chrześcijaństwo pogańskich obrzędów z letnim przesileniem słońca.

Moje wspomnienia dotyczące Nocy Świętojańskiej wiążą się z legendą o kwiecie paproci, który to zakwita tylko raz do roku, a mianowicie w najkrótszą noc w roku i wyłącznie w tę noc istnieje szansa odszukania go. Jeżeli nie znacie tej legendy lub chcecie odświeżyć swoją pamięć zapraszam do przeczytania 'Kwiat Paproci' (J.I. Kraszewski).
Jeżeli chodzi o same rytuały to z dzieciństwa pamiętam głównie palenie ogromnego ogniska oraz skoki nad płomieniami. 
Co wam kojarzy się z tym obrzędem? 


W Anglii najdłuższy dzień w roku nazywany jest Midsummer Day, zwany także jako St John's Day
Piszę najdłuższy dzień w roku, ponieważ rozmawiając z Anglikiem na temat nadchodzącego Midsummer zostałam zmierzona wzrokiem i usłyszałam, że mam bardzo pesymistyczne podejście, ciesząc się z najkrótszej nocy (?). Jak się dowiedziałam, w Anglii świętuje się 21-ego czerwca- wschód słońca rozpoczynający owy najdłuższy dzień.
Anglicy mają swój zwyczaj i od paru lat najchętniej zbierają się w Stonehenge w dniu przesilenia letniego, gdzie wspólnie wypatrują wschodzącego słońca. W ten jeden dzień wstęp na obiekt jest bezpłatny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...